D O L G O Z Ó
JOGOK / KÖTELESSÉGEK
A dolgozók részéről gyakori panasz volt, hogy míg a betegeknek végtelenített jogaik vannak, addig a kötelezettségeikről egy szó sem esik.
"...minden kórház, minden bejáratán kint van az intézmény betegjogi képviselője, de az, hogy milyen kötelezettségeik vannak a betegeknek az sehol sincs!"
Mégis, milyen kötelezettségeik lehetnek a betegeknek?
"...ha bejön hozzánk, akkor az általunk adott instrukciókat fogadja meg, végezze el az aktuális vizsgálatokat és leginkább felelősen tartsa be a gyógyuláshoz szükséges ajánlásokat. Gyakori példa az antibiotikum szedése, amit, ha 7 napra írunk fel, akkor az nem 5, de nem is 6 nap. A teljes hatásra azért van szükség, mert így akadályozza meg a későbbi visszaesést és esetleges szövődményeket, mely további ellátást vesz igénybe!"
A sok betegjogi kérdésből nekem folyamatosan egy dolog hiányzott, amiről csak akkor hallottam, ha véletlenül rákérdeztem, ez pedig a dolgozói jogok voltak. A különböző szakszervezetek és kórházak elvileg védik dolgozóikat, de erről sehol sem kaptam ennél több információt. A beteg és dolgozó közötti konfliktusnak azonban két szereplője van és egyáltalán nem éreztem az egyenlő küzdelmet. A betegek egy konfliktus esetén rögtön hivatkoznak jogaikra, mire a dolgozók eszköz nélkül inkább hallgatnak. A kiábrándultság, kiégés, a betegekkel való távolság tartás ebből is ered, vagyis nincs dolgozói védelem, a pozitív visszacsatolás pedig fehér holló, de ez társadalmi betegség.
Pár hónapja lementem a szakorvosi rendelőbe, ahol az orvos is és a nővérek is mindig rendkívül készségesek. Pontos, precíz kivizsgálást és tájékoztatást kaptam, éreztem a törődést, együttműködést, ami engem is megerősített abban, hogy minél gyorsabban felépüljek. Mikor végeztem a betegfelvételi pultnál kérdeztem a nővért, hogy hol tudom jelezni elégedettségemet, mire azt a választ kaptam, hogy:
"- ...erre nincs nyomtatvány, csak panaszkönyv van!"
Végül arra jutottunk, hogy a panaszkönyvbe írok és nagybetűvel jelzem, hogy itt most dicséretről van szó. Mikor később visszamentem kontrollra, érdeklődtem, hogy visszajutott-e valami az elégedettségemből, de a kezelőm arról sem tudott, hogy én egyáltalán bármilyen bejelentést tettem!?