B E T E G
ALAPMŰVELTSÉG 1.
Gyakori probléma az egészségügyi alapműveltség teljes hiánya. Az ilyen jellegű látogatások rendkívül leterhelik a rendszert, sokszor alapvető problémákkal keresik fel az ellátást.
"...nem tudnak lázat csillapítani, nem tudják, mi az érszűkület, mi okozza azt, nem tudják, hol találhatóak létfontosságú szerveik!"
Az egy betegre jutó 15 perces vizsgálati idő - ami a gyakorlatban inkább nettó 5 perc - ilyen esetekben nem sokat ér, hiszen az orvos nem kezdheti előröl az egész hetedikes tananyagot.
"...nincs időm lerajzolni a betegnek, hogy hol van a veséje!"
Az egészségügyi műveltség hiánya társadalmi probléma, nem csak az iskolázatlanokra jellemző.
Az idei nyári fesztiválokon azzal szórakoztattam magam, hogy javarészt értelmiségi fiatalokat kérdezgettem arról, vajon tudják-e, hol vannak alapvető szerveik. Nem lepődtem meg az eredményeken, a szív, tüdő még megvolt, de a máj, vese, pláne vakbél akár a lábukban is lehetett volna; a szervek kapcsolatai és feladataik pedig űrkutatói szintű kérdéseknek bizonyultak.
A rendszeres és gyakorlati jellegű egészségügyi oktatás tehát rendkívül megkönnyítené a dolgozók munkáját, amit bizonyos idő után a várólistákon és a pénzügyi oldalon is ki lehetne mutatni, hiszen az orvos nem érezné teljesen feleslegesnek a diagnózis és a javaslatok magyarázatát, nem értetlenül és fél információkkal távoznának a betegek, és jelentősen növelné a tudatosság, felelősség érzetet.
Holnapi rész - #17 / 30 EGÉSZSÉGÜGYI ALAPMŰVELTSÉG 2. - A beteg egyszerűen nem hagyható ki a gyógyulásból, ehhez viszont pontosan tudnia kell mi a baja, mivel van kapcsolatban és mit kell tennie!